expedice GRAVITON 1
zpráva z místního šetření

 

Expedice GRAVITON 1 byla svolána na den 20. 1. LP 2007. Bohužel vlivem anomálního lokálního klimatického výkyvu nad většinou území české republiky byla expedice zrušena. Bylo to hlavně zásluhou tlaku médií na přibližně polovinu členů expedice (a byly to manželky účastníků). Po bleskové internetové celodenní poradě byl zvolen nový termín expedice a to 17. 2. LP taktéž.

Větší část členů expedice se sešla v Praze Kolovratech přibližně v 8:53:41. Byly to vozy A (vůz hvězdárny Fr. Pešty Opel Astra 1.6 Caravan s posádkou ve složení P. Bartoš (krtek st.) a L. Bartoš (krtek)) , B (vůz Ford Transit K/V 260SWB 2,2 TDCi/110k) s posádkou M. Kákona (KAKL), J. Kákona (Kaklík), J. Szylar, J. Szylar ml., J. Szylarová (vopice), Fík pes). Vůz C (typ neznámý s posádkou D. Glos) přijel se zpožděním 6min 7s. Po krátkém breefingu v místním infocentru byl vůz C vyřazen ze seznamu expedičních vozů s konstatováním, že v místě šetření bude nahrazen vozem D (vůz VW Passat variant 1,9 TDi s posádkou M. Žáček, J. žáček, L. žáčková) a posádka vozu C se sloučí s nepočetnou posádkou vozu A (kterou tak rozšíří na jedenapůlnásobek původního počtu) a následně v místě šetření bude tato posádka opět rozdělena tak, že původní posádka vozu C se přesune z vozu A do vozu B (tím bude vůz B plně vytížen.) V místě šetření se pak vůz D mohl stát vozem C a vůz C tak byl přesunut do role náhradního vozu X. Tím byl vyřešen zpětný transfer původní posádky vozu C do vozu X (dříve vozu C). Viz diagram.
 

Obr. 1: Diagram vysvětlující označení vozů

Pozn.: Označení vozů pomocí pořadí písmen latinské abecedy je čistě pro účely rozlišení vozů.

Díky přehlednému grafickému znázornění můžeme vidět zajímavou anomálii, a sice, pouze vůz B se pohyboval mezi místy Kolovraty a Bohdánkov v obou směrech!

Počasí bylo ideální, posuďte sami: teplota, tlak, vlhkost, rosný bod; +6, 1056, 64, -1 (jasno).
Pro komunikaci mezi vozy byl použit kanál 2 podle generální licence na pásmo PMR a volací znaky tvořily označení vozů s přívlastkem GRAVITON 1. Pouze vůz D měl stále problémy se změno volacího znaku na C, vůz X stále neodpovídal a vůz B stále rušil radiový provoz dotazy, proč zrovna on je vůz B.

Cesta do místa šetření probíhala hladce a plynule (bez zastávek) i přes avizovaný nedostatek PHM vozu A. Vůz A v Hodkovicích nad Mohelkou chybně odbočil na kruhovém objezdu a vůz B tvrdil, že musí pokračovat dále v pravděpodobně chybném směru, aby mohl určit, že je chybný (problémy s Globálním Pozičním Systémem).

Vedoucí vůz A sledován vozem B postupně projel po silnici č. 268 z Hodkovic nad Mohelkou až do obce Vlčetín, kde zastavil a za konstatování, že i když v průběhu této trasy musely oba vozy (tedy A i B) mnohokrát přeřazovat byl průběh této cesty oběma posádkám podezřelý. Během krátké porady na návsi obce Vlčetín procházel okolo expedičních vozů domorodec, načež bylo jasné, že nám může poskytnout základní informace. Na přímý dotaz „kde je tady Los Magnetos?“ domorodec odpověděl „Cože?“. Posádka vozu B upřesnila „hledáme tady gravitační anomálii“. Domorodec se chvíli díval nechápavě a poté odpověděl naprosto jasně: „To neznám, to mě nezajímá“. Na základě nových informací si posádka vozu A znovu pozorně přečetla původní zprávu o gravitační anomálii a společně pak všichni konstatovali, že se musí jet zpět a anomálii hledat u obce Bohdánkov. Dle těchto zpráv měli v inkriminovaném místě řidiči přeřazovat a cyklisté se více potit. Od té chvíle posádky vozu A i B věnovaly zvýšenou pozornost řazení ve vozidlech a sledování projíždějících cyklistů, zda se nepotí více než je běžně obvyklé.

Cestou zpět na předem určených souřadnicích v pravděpodobném místě anomálie se k nám připojil vůz D (později C).
Pravděpodobné místo anomálie se později ukázalo jako nepravděpodobné a vozy A, B, C pomalou jízdou a obhlídkou terénu posléze určili místo pravděpodobnější (dále již jen Los Magnetos (dále již jen LM)). Po zastavení vozů A÷C, členové expedice vystoupili z vozů (Po vystoupení posádek z jednotlivých vozů pozbyly smyslu předem určené volací znaky podle označení vozů a radiová komunikace se tak stala naprosto nepřehlednou.) a identifikovali pravděpodobnější místo jako místo LM podle archivní fotografie (viz Obr. 2). Dle původní fotografie jsme určili LM s tím rozdílem, že stromy po levé straně silnice ve skutečnosti již neexistují, na jejich místě byly dohledány a identifikovány již pouze pařezy a zbytky ohořelých větví a pravděpodobně i dalších zbytků po zmíněných stromech. Taktéž nápis Los Magnetos již nebyl na živičném povrchu komunikace č.278 patrný, což mohlo být způsobeno položením nové drobné vrstvy živičného povrchu (spíše jen takové drobné asfaltové polevy). Rovněž stromy identifikované na fotografii po pravé straně komunikace (tedy podle jimi vržených stínů na tutéž komunikaci) tam nebyly. Také v místech jejich pravděpodobného růstu bylo nalezeno větší množství pařezů. Když vezmeme v úvahu to, že v období vegetačního klidu, tedy v době naší návštěvy LM, není na stromech listí, můžeme konstatovat, že LM se s fotografií shoduje vlastně jen v přibližném tvaru kopce na pozadí a ve složení dopravního značení na pravé straně komunikace (drobný trojúhelník a čtvereček u pravého okraje fotografie). Tyto skutečnosti nás utvrdily, že místo LM jsme opravdu nalezli.

Obr. 2: Archivní fotografie a námi pořízená fotografie LM. V pozadí jsou vidět expediční vozy (B a C) a v popředí právě probíhá jeden experiment (ER). Nápis na vozovce není patrný. Místní poškození vozovky jsou patrná.

Bez dlouhého váhání jsme se pustili do zkoumání LM. Posádka vozu A zajistila dokumentační techniku, posádka vozu B připravila systém měření laserovou vodováhou a posádka vozu C připravila převratný rezervový experiment. Členové expedice slabších povah dobrovolně oblékli výstražné vesty oranžové nebo zelené barvy.

V průběhu doby od cca 10:42:59 do cca 14:03:02 probíhalo několik zajímavých experimentů na ověření LM, jejichž výsledek je popsán v samostatných kapitolách. Mezi tím posádka vozu A byla nucena vzhledem k věku poloviny posádky expedici předčasně opustit a vrátit se na mateřskou základnu. Ovšem v průběhu zpáteční cesty ještě provedla šetření v místně příslušném regionálním muzeu v Turnově, a to především v jeho mineralogických sbírkách. Pak už jen následoval do 16:04 oběd, kde posádky vozu B a C zhodnotily výsledky provedených experimentů, zpracovaly naměřená data a přijaly předběžné závěry.

 

Experiment vizuální (dále jen EV)

Principem EV bylo vizuální pozorování LM s cílem určení sklonu vozovky.

V průběhu EV byl sklon vozovky určován ze začátku, středu a konce úseku LM postupně všemi účastníky expedice, a to vždy postupným rozhlédnutím na všechny světové strany a dále v podélné ose vozovky oběma směry.

Výsledkem EV byl subjektivní názor většiny členů expedice, že směr do kopce je totožný se směrem jízdy z Hodkovic n.Moh. do Českého Dubu.

 

Experiment rezervový (dále jen ER)

Principem ER je použití rezervní pneumatiky osazené na disku kola z vozidla C s cílem určení směru odvalování této pneumatiky v podélné ose vozovky v místě LM. Použitá pneumatika byla typu 195/65 R15 na železném ráfku, vyvážená, huštěná na 2,4 atm, jetá.

Obr. 3: Odvalování zkušební pneumatiky po vozovce.

ER těsně navazoval na experiment EV a byl realizován 1/3 posádky vozu C. Náročnost provedení ER dokládá už jen to, že doba jeho realizace byla prodloužena i přes řadu následujících experimentů. Celý úsek LM byl pomocí ER prověřen směrem k obci Boskovice n.Moh. i směrem k obci Český Dub. V jednom místě LM byla původně detekována velmi lokální anomálie, později vyloučená a identifikovaná s lokální geometrickou nerovností živičného povrchu vozovky LM.

Vzhledem k větší fyzické náročnosti ER (i přes ponižující koeficient směru ER proti proudění okolního ovzduší) směrem k Českému Dubu lze konstatovat, že směr do kopce je shodný se směrem k Českému Dubu a tím je možné potvrdit výsledek EV.

 

Experiment laserový (dále jen EL)

Principem EL je použití dvou laserových zdrojů (princip použitého zdroje světla je vysvětlen např. v publikaci HFP 104 autora Martina Kroužka s názvem Optické přístroje a lasery) s odlišnými barvami (zelený dále jen LZZ a červený dále jen LZC) a stínítka. LZC byl instalován na vodováze a LZZ byl instalován na montáži s dalekohledem ETX-70 (Meade), jak ukazuje obrázek.

Obr. 4: Konfigurace EL.

Experiment EL byl velice náročný na dodržování pracovní kázně, neboť musely být dodržovány všechny bezpečnostní předpisy platné při měřeních pomocí LASERu.

Obr. 5: Pohled měřícím dalekohledem dokládající nebezpečnost EL.

Pomocí EL byl proměřen úsek kolem místa LM v délce 100m s krokem po 10m. Při měření se odečítala vzdálenost „X“ na stínítku (Microsoft), které bylo vzdáleno 1m od vodováhy.

Obr. 6: Nákres principu měření.

Měření bylo opakováno dvakrát a to nejdříve z bodu M1 směrem k bodu M2 (tedy do kopce) a potom z bodu M2 do bodu M1 (tedy z kopce). V dalším textu tato měření označujeme jako M1 a M2 v uvedeném pořadí. Pro názornost uvádíme zákres obou měřících stanovišť do leteckého snímku a do mapy, kde lze vyčíst, který směr je z kopce a který do kopce.

Obr. 7: Letecký snímek oblasti s vyznačením měřících stanovišť.

Obr. 8: Mapa oblasti zájmu.

Měření bylo prováděno s maximální možnou pečlivostí a zaznamenáváno do protokolu s polním náčrtem měření, jehož autentickou kopii zde přikládáme.

Obr. 9: Polní náčrt a záznam měření.

Měření komplikoval zejména čerstvý vítr, který chvílemi způsoboval takový neklid měřících přístrojů, že se obraz dopadajícího laseru dostával zcela mimo rozsah použitého pravítka. Měření z bodu M1 navíc komplikoval sluneční svit dopadající na stínítko (Microsoft) ve směru měření. Toto bylo kompenzováno zastíněním světla jedním členem týmu. Tento se musel synchronně pohybovat se stínítkem, což plně zvládl až při měření z bodu M2, což již nebylo potřeba.

Po počítačovém zpracování naměřených dat v nedalekém hostinci v obci Český Dub vznikl přiložený graf, který nás překvapil.

Obr. 10: Předběžné výsledky měření.

Po jeho korekci po návratu z expedice (korekce spočívala ve správném vyhodnocení znamének) a po novém počítačovém zpracování, při němž byla provedena normalizace naměřených hodnot, vznikl graf, který nás také překvapil.

Obr. 11: Výsledky měření po normalizaci.

Výsledkem EL je konstatování, že vzhledem k možným odchylkám měření není možné určit, natož potvrdit, zda v oblasti LM dochází ke gravimetrické odchylce.

 

Experiment hydrodynamický (dále jen EH)

Principem EH bylo sledování směru toku kapaliny v příkopu podél silnice v oblasti LM.

V rámci EH byl sledován směr toku kapaliny (pravděpodobně vody, stékající z výše položeného pozemku (pole)) v příkopu, a to při chůzi směrem k obci Hodkovice n.Moh. i směrem k obci Český Dub.

Obr. 12: V textu zmiňovaná škarpa. V popředí EL v pozadí ER.

Výsledek EH potvrzuje výsledek EV, i když někteří účastníci expedice tvrdili, že kapalina teče z kopce jinou rychlostí než by měla.

 

Experiment etnografický (dále jen EE)

Principem EE bylo sledování chování domorodců v místě LM.

EE byl realizován v průběhu všech ostatních experimentů. V rámci EE bylo sledováno chování domorodců při jízdě na různých dopravních prostředcích. Rovněž byl sledován typ použitých dopravních prostředků.

Obr. 13: Fotografie dokumentující náročnost EE.

Během EE místem LM projelo několik domorodců (identifikace byla provedena pomocí RZ (dříve SPZ) použitých dopravních prostředků). Sledování chování domorodců bylo ztíženo odrazem slunečního světla na sklech dopravních prostředků, proto se pozorování omezilo na registrování použitých dopravních prostředků a sledování přeřazování rychlostních stupňů při jízdě oběma směry.

Pomocí EE bylo zjištěno, že domorodci, kteří jsou evidentně nuceni častěji projíždět místem LM volí pro tuto cestu silnější dopravní prostředky, jako např. traktor. Byl pozorován i domorodec na silném motocyklu, který s sebou při průjezdu LM podivně škubl a nepřiměřenou rychlostí zmizel ze záběru našeho kameramana.

 

Experiment anaerobní (dále jen EA)

Principem EA bylo sledování chování a nadměrného pocení projíždějících cyklistů.

V rámci EA bylo provedeno i šetření pomocí dotazů směrem k projíždějícím cyklistům. EA byl prováděn v průběhu celého pobytu členů expedice v místě LM, kterým za tu dobu projelo nepočítaně cyklistů.

Je překvapivé, že cyklisté na naše dotazy „Jak se vám jede?“ v naprosté většině odpovídali „Dobře“, což bylo v ostrém rozporu se skutečností, že se všichni potili. Také nám bylo podezřelé, že cyklisté projíždějící směrem k obci Boskovice n.Moh., tedy směrem z kopce, také šlapali. Dále ovšem nebylo zjištěno, že by se cyklisté směrem od Českého Dubu potili méně než směrem opačným, tedy k Českému Dubu.

Výsledky EA jsou ve svém souhrnu více než zmatečné a nejednoznačné.

 

Experiment geografický (dále jen EG)

Principem EG bylo měření výškopisné polohy umístění LZZ v rámci EL.

Měření probíhala za pomoci přístroje Geko201, a se zdvojenými atomovými hodinami na každé družici systému GPS, čímž bylo dosaženo astronomické přesnosti měření výškopisné polohy ±1,3.10-10 AU.

Výsledkem EG bylo konstatování, že v rámci astronomické přesnosti nelze určit sklon vozovky v místě LM.